„Метро“ изкупува плодове, зеленчуци и месо директно от фермери

Повече от 100 земеделски производители на плодове, зеленчуци и месо започват да доставят директно продукцията си до магазините на „Метро България“. До края на годината броят им ще надхвърли 200, стана ясно при официалния старт на проекта на веригата „Отгледано с грижа в България“.

Над 12 000 тона годишно

Компанията залага в асортимента си за 2017 г. над 150 сорта български плодове и зеленчуци и очаква над 12 хил. тона годишно минимално количество, доставено директно от фермерите. Целта е да има целогодишна доставка и на прясно месо от български ферми – агнешко, телешко, от източнобалканска свиня, от свободно отглеждани пилета, обясниха от веригата.

„Стартирахме проекта преди осем месеца и работихме дълго и упорито. Искаме да предложим по-различен модел на търговия, да срещнем местните малки производители с нашите магазини“, обяви Георги Илиев, управител и директор „Продажби“ на „Метро България“.

Новият модел на работа включва, вместо магазините да се зареждат от два логистични центъра, да се изкупува продукция директно от фермери в регионите, в които веригата има магазини. Както е известно, компанията има 11 обекта в страната – в Благоевград, Бургас, Варна, Велико Търново, Плевен, Пловдив, Русе, София, Стара Загора. За да определи партньорите си, веригата използва база данни на земеделското министерство и проведе обучителна програма сред фермерите с подкрепата на Националната служба за съвети в земеделието. „Метро България“ си партнира и с Института по зеленчукови култури „Марица“ в Пловдив, където специалисти работят за автентичния вкус на местните сортове.

В подготовката си за работа по новия модел търговската верига промени и своите отдели за „плодове и зеленчуци“ и „месо“. Ръководителите им са преминали през специално обучение, а след полагане на изпит са получили сертификат, издаден от Аграрния университет в Пловдив. Тяхна е грижата да обучат колегите си от магазините за новия начин на работа в двата отдела.

„Ние ще доставяме на „Метро“ домати. За нас това означава по-голям и сигурен пазар, както и сигурна цена за продукцията“, коментира за „Капитал“ Христина Гавова от Сливен. Семейната ферма за биодомати, която се ръководи от брат й – Коста Гавов, е създадена преди три години с подкрепа на мярката „Млад фермер“ от Програмата за развитие на селските райони. Стопанството е в период на преход, след което предстои сертифициране за биопроизводство. „Досега продавахме в магазини и на местни фермерски изложения в района на Сливен и Нова Загора. Сега партньорството с „Метро“ ще разшири пазарите ни“, допълва Христина Гавова.

По данни на веригата от ноември миналата година, когато беше обявено началото на проекта, делът на българските стоки в магазините на „Метро България“ се движи между 40% и 50% спрямо цялата продукция, а плодовете и зеленчуците са с 20 млн. лв. продажби годишно.

„Градините на Billa“

„Billa България“ също работи с български производители на плодове и зеленчуци. От няколко години веригата успешно развива проекта си „Градините на Billa“ и си партнира с над 30 фермери, които отглеждат продукцията си в над 150 зеленчукови градини, оранжерии и лозя в цялата страна. Веригата и земеделските стопани планират съвместно какви количества и видове продукция са необходими, а „Билла“ гарантира изкупуване на цялото договорено количество през следващата година.

Експертите на веригата контролират качеството на продукцията от подбора на семена през засаждането, отглеждането и третирането до беритбата, опаковането, транспорта, съхранението и излагането на плодовете и зеленчуците в магазините. Сроковете на плащане са доста по-кратки от обичайните 30 дни. Веригата оказва и логистична подкрепа, когато земеделският производител няма собствен камион.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *