БДЖ: Очакваме първите нови вагони през 2023 г.

Със сегашния подвижен състав трябва да изкараме до 2022 г. Първият нов подвижен състав ще дойде най-рано в средата на 2023 г. Дотогава залагаме на ремонти на локомотиви, вагони и мотриси като за целта ще обявим обществена поръчка. Това заяви Григори Григоров, председател на съвета на директорите на холдинг БДЖ, който представи визията на дружеството за модернизиране на подвижния състав до 2030 г., предаде БГНЕС.

„Първите неща, които трябва да пристигнат са вагони, които осигуряват комфорт и бързо пристигане на пътниците по направленията София- Бургас, София-Варна и всички междинни направления. До края на годината трябва да стартираме обществената поръчка. Другият вариант са мотрисни влакове, с висок комфорт, за средни разстояния, с минимални спирания, за да може да се конкурираме с автомобилния транспорт, който осъществява връзката между София и основните областни градове извън Варна и Бургас“, обясни Григоров и добави, че крайградските влакове ще продължат да се изпълняват с мотрисите на Сименс, които също ще бъдат модернизирани, а след 2030 г. ще започне поетапната им подмяна.

„Трябва да осигурим нови 4000 седалки. Това са около 50-60 нови вагона. Средната цена на една седалка е около 25 000 евро. Бюджетът който планираме е около 100 млн. евро. Това би трябвало да осигури по-голямата подмяна на подвижния състав до 2024 г.“, обяви председателят на съвета на директорите на холдинг БДЖ.

Tой допълни, че на този етап закупуването на локомотиви е нерентабилно за дружеството, тъй като нов локомотив струва 6 млн. евро и е предвиден да дърпа над 15 вагона, което у нас няма как да се случи.

Според него, ако сегашните локомотиви бъдат модернизирани те могат да продължат да се движат още 20 години. Очаква се цената за ремонта им да струва под 1 млн. евро на машина.

Той добави още, че днес от „Шкода“ правят оглед на произведените от тях локомотиви, с които разполага БДЖ. В края на визитата си ще трябва да дадат препоръки как те да станат по-надеждни, по-икономични и скоростта им на движение да бъде увеличена до 160 км.

„В момента основната част са на 130 км. Имаме около 40% на 100 км./ч и около 10% са на 160 км“, разясни председателят на съвета на директорите на холдинг БДЖ.

Стана ясно, че се обмисля и възможността за закупуването на 100 вагона втора употреба от немските железници до края на 2019 г. Както и възможността с евросредства да се модернизира подвижният жп състав в следващия програмен период. Не се изключва и възможността за наем на локомотиви и мотриси в критични ситуации.

Координаторът на гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт Веселин Кирев заяви, че трябва да се знае какъв точно брой пътници използват тази услуга, както и преди да се закупуват вагони те да се тестват в български условия, както се е правило в БДЖ до началото на 90-те години.

„Мотрисите на „Сименс“ не бяха тествани в български условия и се видя, че проявяват конструктивни дефекти“, разкри Кирев и подчерта, че в обществените поръчки не трябва да се слага таван на цените и срока за поддръжка.

Председателят на синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев, каза, че влаковете трябва да се разделят на три части – за къси разстояния, регионални влакове и дълги разстояния.

„Ние имаме влакове за късите разстояния и регионалните. Трябва да търсим мотриси, които да бъдат за дълги разстояния и 10-15 локомотива, които да бъдат надеждни и да бъдат докупени вагони за дългите разстояния“, заяви той и добави, че е необходимо да се разработи Национална транспортна схема, за да се знае какъв е ангажиментът на държавата към гражданите и какви са нуждите.

Бунев обяви още, че БДЖ е необходимо да помисли за осигуряването на довеждащ транспорт от гарите, които са далече от населено място и това трябва да ес случи в партньорство с общините.

Той се оплака още от факта, че условията на труд за железничарите се влошават от ден на ден. Бунев настоя да се върне транспортната полиция във лаковете, но не в бързите влакове, а в крайградските, както и посегателството върху кондуктор да се води тежко престъпление.

Генералният директор на ДП „Национална компания „Железопътна инфраструктура“ Красимир Папукчийски обяви, че 2030 г. планират около 50% от железопътната мрежа да бъде подновена, да бъдат изградени диспечерски управления.

„След пускането на участъка Септември-Пловдив пътникопотокът се увеличи с 20%. Услугата не е само комфорт, а и качество и състояние на железопътната инфраструктура“, заяви Папукчийски.

Той каза, че работят в посока намаляване на движещите се по магистралите тировете.

„За последната година интермодален терминал Пловдив е завишил изпълнението на програмата и трафик прогнозите. Тогава говорихме за един влак средно дневно, в момента говорим за два. Ние имаме разтоварени над 2000 тира в рамките на един месец през граничен преход. С 2000 по-малко тежкотоварни камиони се движат в участъка от Свиленград до Пловдив по магистралата“, отчете директорът.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *